go to top

Advocaat op de fiets en carpoolen wordt daten: flexibel reizen onder de loep

20 december 2016

"Flexibel reizen. We hebben het er al jaren over maar het lijkt maar niet te lukken gezien de files die er weer volop staan door de aantrekkende economie. Is flexibel reizen zo moeilijk of is het een kwestie van gewoon doen?" Met deze prikkelende stelling opende BNR-presentator Meindert Schut het goedgevulde BREIKERS Café bij gastheer Accenture. 

Breikers FilmpjeFlexibel reizen is als daten?
Flexibel reizen kan ook door de auto wat vaker te laten staan en mee te rijden met een Zuidas-collega. Accenture lanceerde onlangs de Toogethr app voor bedrijven op de Zuidas: "Carpoolen heeft een stoffig imago. Wij denken dat het ook hip en leuk kan zijn om samen te reizen. De Toogethr app is zeer makkelijk te gebruiken en geeft meteen alle opties weer met wie je mee kan rijden. Mét foto dus je zou het zelfs als datingapp kunnen gebruiken" vertelt Coen Krol (fleet en environmental manager bij Accenture) lachend.

Geen leaseauto maar een mobiliteitsbudget met keuzevrijheid
Coen Krol: "We kozen voor een mobiliteitsbudget omdat we aantrekkelijk willen zijn als werkgever. Verder is duurzaamheid belangrijk voor ons, evenals innovatie want daar verdienen we immers ons geld mee. Niemand heeft zin om 5 uur per dag in de file te staan en lang niet iedereen wil een leaseauto. Medewerkers willen keuzevrijheid: daarom mogen ze elke drie maanden kiezen tussen een budget of een leaseauto. Verder heeft elke medewerker die recht heeft op een reiskostenvergoeding een NS Business Card, ook de leaserijders. En werktijd in de trein is gewoon declarabel."

Een advocaat kan ook prima op de fiets
Kun je talenten alleen binnenhalen met een leaseauto? Boudewijn Kanen van Liber Dock Advocaten vindt van niet: "We onderscheiden ons door bewust géén leaseauto aan te bieden. Aantrekkelijk werkgeverschap zit meer in zaken als een opleiding dan in een auto. Bij ons is iedereen ook vrij om zijn werktijd zelf in te vullen, al naar gelang zijn levensritme en levensfase. Mensen kiezen zelf of ze na de spits komen en of ze 's avonds thuis verder werken."

Mobiliteitsbeleid als middel om je te onderscheiden
Via het beloningsbeleid, inclusief het mobiliteitsbeleid, kun je je onderscheiden als werkgever. Dennis Eversdijk, senior consultant performance & reward strategies bij Berenschot. "Je merk wordt er sterker van als je dat op een manier doet die bij je past. Neem de energiemaatschappij waar bijna niemand een leaseauto heeft. Ze kozen bewust voor een locatie naast het station. 'Als je bij ons komt werken, kom je maar met de trein.' Dat past prima bij hun groene en duurzame imago.  

Een trend die ik ook zie, is: differentieer in je arbeidsvoorwaarden. Heb je bijvoorbeeld veel jongeren onder je medewerkers die in een grote stad als Amsterdam wonen? Die hebben geen behoefte aan een eigen auto omdat ze toch niet in de stad kunnen parkeren. Maak arbeidsvoorwaardepakketten naar bijvoorbeeld levensfase."

Meer weten? Bekijk de impressie op www.wijzijnbreikers.nl en volg het lunchwebinar 'Flexibel reizen' op 17 januari, gewoon vanachter je eigen laptop. 

Lees meer over Breikers en Vertragingsvrij 2020