go to top

Column: Zuidvast

1 februari 2016

De afgelopen tijd is Zuidas weer volop in het nieuws. Noma House, Square, HANDEL, allemaal nieuwe gebouwen in dit prestigieuze gebied. De dynamiek is er positief. Behalve op de wegen. Iedereen klaagt over de (on)bereikbaarheid binnen het gebied.  Op de overheid na. Die horen we niet.

Resized Kees“Laatst stond ik 25 minuten te wachten in de parkeergarage van Mahler, voordat ik kon aansluiten op de file op de Mahlerlaan”, hoorde ik iemand roepen. Het lijkt praktisch onmogelijk om het gebied te verlaten in de avondspits. Dit vraagt om rigoureuze maatregelen. Nou die komen er.

Zoals elk gebied heeft ook de Zuidas een belangrijke hoofdader, een aorta. Dit is de De Boelelaan. Dagelijks staan hier lange files om het gebied in- of uit te komen. Juist deze ader gaat de komende tijd op de schop! Belangrijk, want het moet op de lange termijn voor een betere doorstroming zorgen. Na de zomervakantie wordt de De Boelelaan aan de Oostkant lange tijd gedeeltelijk afgesloten. De capaciteit wordt tot de helft teruggebracht. Niet voor een dag, maar voor anderhalf jaar!

ORAM heeft bij de gemeente voorstellen gedaan om de bereikbaarheid te handhaven: ‘Hanteer een éénrichtingsbeleid in de spits. In de ochtend twee rijstroken het gebied in, in de middag twee rijstroken het gebied uit. Of nog beter, gebruik de bouwwegen van het Zuidasdok als alternatieve toegangswegen voor het autoverkeer.’ Tot nu toe vinden we geen gehoor.

Tijdens een operatie aan de aorta worden ademhaling en bloedsomloop overgenomen door een hartlongmachine. Die zorgt ervoor dat de vitale functies blijven werken. Wij willen dat de overheid deze ziekte op de Zuidas  serieus gaat nemen. Hoe gaat de gemeente bij deze operatie over slechts acht maanden  een infarct voorkomen?
Kees Noorman

Op maandagmiddag 15 februari organiseert Hello Zuidas een bijeenkomst over de bereikbaarheid van het Zuidasgebied. Marijke Roskam (BNR Newsradio) interviewt onder meer wethouder Pieter Litjens (Verkeer, Vervoer & Organisatie), Alexandra van Huffelen (Directeur GVB), Sebastiaan de Wilde (Directeur Ontwikkeling NS) en Jaap van Rhijn (CEO Colliers International en bestuurslid ORAM).