Column 29 april 2021

We zijn er bijna

We snakken allemaal naar de volle herstart van de economie, voor zover de zaken niet normaal hebben doorgedraaid. En naar echt contact. Door elkaar recht in de ogen te kijken ontstaat er chemie. En daaruit kunnen vruchtbare dingen voortkomen. Gelukkig hebben we ook ervaren dat de kleinere groepen in de events die we afgelopen periode hebben georganiseerd, zoals de online koffiebreaks, Q&A’s, teatimes en talkshows, juist intensief contact opleveren. We hebben virtueel honderden leden gesproken. En we weten ook dat vanuit die bijeenkomsten leden elkaar op hun beurt weer hebben opgezocht.

 

Bij ORAM is op vrijwel alle thema’s beweging. Zo heeft de Zaanse Gemeenteraad ingestemd met het Masterplan voor het Hembrugterrein. Een belangrijk onderwerp voor een aantal ORAM-leden, omdat het gaat om woningbouw dichtbij hun bedrijfslocatie. Het is dan ook positief dat diverse partijen in de Raad hebben opgeroepen om de belangen van deze bedrijven mee te nemen in de woningbouwontwikkeling van het terrein. En dat hun activiteiten er niet door belemmerd mogen worden.

“Bij ORAM is op vrijwel alle thema’s beweging.”

Bijna 150 deelnemers van Talks Energie Transitie (TET) luisterden naar inspirerende presentaties over groene waterstof en synthetische kerosine die je introduceren in de wereld van de nieuwe energiedragers. Je wordt tijdens dit soort ORAM-bijeenkomsten echt bewust van de zee aan mogelijkheden, maar ook van de uitdagingen die ons nog te wachten staan op weg naar de noodzakelijke en gewenste energietransitie. Na heldere presentaties van Ramon Ernst van EVOS en Joost Brinkman van Synkero kwamen de deelnemers samen in breakout sessies om vanuit eigen expertise nog verder na te praten over de uitdagingen die de nieuwe energiedragers met zich meebrengen. Juist die lokale kracht van ondernemers maakt dat we weer een nieuwe stap in de energietransitie kunnen zetten!

“Lokale kracht van ondernemers”

Amsterdams wethouder Egbert de Vries van Verkeer en Vervoer, Luchtkwaliteit en Water bezocht ORAM virtueel. Hij ging tijdens een Q&A met onze leden in gesprek over zijn uitdagingen, zoals de logistieke bevoorrading van de stad en de staat van de bruggen en kades. Ook voor ORAM is dit een belangrijk punt dat we graag op de agenda willen houden. We zien nog steeds veel goederenvervoer en personenvervoer over de weg gaan in plaats van over het water of het spoor. En dan heb je het nog niet eens over de veiligheidseisen en zero-emissie normen die daarbij komen kijken. Wat je nodig hebt is een schaalsprong in de mobiliteit. En dat vereist selectiever gebruik en fijnmazigheid.

ORAM is dan ook blij met de voorlopige toekenning van 1,5 miljard uit het Nationaal Groeifonds voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Een hoogwaardige metroverbinding van de Zuidas naar Schiphol en Hoofddorp is van groot belang. Het vermindert de druk op het spoor naar Schiphol, een van de drukste stukken spoor van Nederland. Hierdoor wordt sneller en meer internationaal treinverkeer vanaf Amsterdam en Schiphol mogelijk. Dit sluit aan bij de visie van ORAM om mobiliteit en bereikbaarheid vanuit een integraal perspectief te benaderen.

Natuurlijk zijn we net als u langzamerhand ècht weer toe aan fysieke ontmoetingen. Zo namen we op 1 april alvast een voorschot met een ludieke actie: de Chocolate Drive-thru. We konden elkaar weer eens echt spreken, al was het wel netjes op 1,5 meter en in de auto. En deze ontmoetingen smaken naar meer. We zijn er bijna.  

Paul Wevers
Voorzitter ORAM