Terugblik Verkiezingsdebat Amsterdamse haven: Vizier op de toekomst!

Geplaatst op: 19 februari 2021

Precies een week geleden vond het verkiezingsdebat van Port of Amsterdam en ORAM plaats over de Amsterdamse Haven. Onder leiding van moderator Rutger Mollee en ‘sidekicks’ Kees Noorman (ORAM) en Koen Overtoom (Port of Amsterdam) gingen de (kandidaat) Tweede Kamerleden Wytske Postma (CDA), Hülya Kat (D66), Suzanne Kröger (GL), Barbara Kathmann (PvdA), Tiers Bakker (SP) en Mark Harbers (VVD) met elkaar in debat. Ook was speciale aandacht voor de bedrijven in de Amsterdamse Haven en hun werkzaamheden. Het verkiezingsdebat werd LIVE vanuit deBalie Amsterdam uitgezonden. Indien u het debat heeft gemist kunt u het hier terugkijken.

Vizier op de toekomst, zo luidt de titel van het verkiezingsdebat. De (kandidaat) Tweede Kamerleden gingen met elkaar in debat aan de hand van een drietal stellingen over de onderwerpen energietransitie, stikstof en ruimte. Deze stellingen leverden sprankelende discussies op tussen de (kandidaat) Kamerleden, waarbij vooral veel betrokkenheid bij de Amsterdamse haven en havenbedrijven was te proeven. Wij vatten graag kort de reacties per stelling voor u samen:

Stelling 1. ‘Om de waterstofeconomie van de grond te krijgen moet het volgende kabinet vol inzetten op investeringen in de energie-infrastructuur van zeehavens‘

We moeten vaart maken met de waterstofeconomie en daar is infrastructuur essentieel voor. Daar zijn de partijen aan tafel het over eens. Het Rijk moet daarbij meer investeren dan alleen de onrendabele top en ruimte moet hiervoor samen gezocht worden in de regio volgens Hülya Kat (D66). Een warme aanbeveling voor het volgende kabinet, zo voegt zij daar aan toe. Zekerheid en duidelijkheid van de overheid is essentieel voor bedrijven. Zo merkt Suzanne Kröger (GL) op. Tiers Bakker (SP) vindt het belangrijk om bedrijven tools te geven om snel om te kunnen schakelen naar een waterstof economie.

Stelling 2. ‘Haven- en industriegebieden moeten de mogelijkheid krijgen om zelf stikstofruimte te kunnen besparen en uitgeven aan nieuwe activiteiten’

Willen we de transitie naar een duurzame en circulaire economie goed doormaken dan moeten we volgens Barbara Kathmann (PVDA) de investeringen van bedrijven die dat mede mogelijk maken waarborgen. Zij stelt daarbij wel de voorwaarde dat de overheid de regie moet pakken en een stip op de horizon zetten. Volgens Mark Harbers (VVD) moet een gedeelte van de landelijke stikstof ontwikkelreserve worden ingezet voor nationale doelen, zoals die in haven- en industriegebieden. De VVD is voor het uitwisselen van stikstof op het niveau van een bedrijventerrein, havengebied of industrieel cluster. Suzanne Kröger (SP) ziet de oplossing voor stikstof zit in een structurele reductie en robuustere natuur.

Stelling 3. ‘Om de toekomstige ontwikkeling van de haven te garanderen is gezamenlijke afweging van nationale en lokale belangen door Rijk en gemeente noodzakelijk’

Over dat het Rijk en de gemeente Amsterdam gezamenlijk lokale en nationale belangen moeten afwegen om te toekomstige ontwikkeling van de haven te kunnen garanderen zijn de partijen aan tafel het eens. Amsterdam is een belangrijke nationale haven. Volgens Wytske Postma (CDA) is het daarom gek dat de regie zo sterk bij Amsterdam ligt. Barbara Kathmann (PVDA) benadrukt dat we wonen en werken op een postzegel. Alle belangen komen in de haven van Amsterdam samen, daarom moet regie gepakt worden vanuit Den Haag.

Na een klein uur in gesprek te zijn geweest met zijn tafelgasten rondt Rutger Mollee samen met Kees Noorman (ORAM) en Koen Overtoom (Port of Amsterdam) het debat af en nodigt de (kandidaat) Tweede Kamerleden namens ORAM en Port of Amsterdam uit voor een werkbezoek aan een paar van de mooiste bedrijven én plekken in de havens van Amsterdam.

Bekijk hier het Verkiezingsdebat terug!