Mobiliteit 22 juni 2022

Mobiliteit leuk en toegankelijk maken, dáár gaat het om

“ORAM – Ondernemend Amsterdam is met meer dan 600 leden het grootste zakelijke netwerk en belangenbehartiger in de Metropoolregio Amsterdam. Samen met bedrijven richten wij ons op actuele thema’s, zoals ruimte voor economie, energietransitie en mobiliteit. Wat dat laatste betreft, een goede bereikbaarheid van stad en regio is natuurlijk essentieel voor Ondernemend Amsterdam.” Aan het woord is Menno van der Valk, Manager Operations bij ORAM, ervaringsdeskundige als het gaat om multimodaal reizen én enthousiast reiziger met de XXImo Mobility Card.

Duurzame samenwerking is de basis

Menno: “Het contact met onze leden, verbindingen leggen en het samenbrengen op inhoud is doorslaggevend, daar ben ik vanuit mijn functie dagelijks mee bezig. Met een langetermijnsamenwerking kunnen we in de regio veel bereiken.
Onze gezamenlijke inspanningen op mobiliteitsgebied richten zich op bereikbaarheid van stad en regio, minder files, betrouwbaar openbaar vervoer en het beter benutten van de bestaande capaciteit. Hiervoor hebben we meerdere programma’s en projecten geïnitieerd. Zo ben ik ook in contact gekomen met XXImo. Medewerkers van ORAM reizen met de mobiliteitskaart van XXImo. Die gebruiken we voor woon-werkverkeer en zakelijk reizen.”

Goed werkgeverschap én het goede voorbeeld geven

ORAM is ongeveer drie jaar geleden gaan reizen met de mobiliteitskaart. Hier lagen meerdere redenen aan ten grondslag. Menno: “Ten eerste wilden we de mobiliteit van medewerkers centraal regelen. Zonder gedoe, gewoon alle kosten op één factuur. Hiernaast is goed werkgeverschap van belang, wij willen collega’s zelf de mogelijkheid geven om te kiezen hoe zij reizen.

Natuurlijk willen wij ook het goede voorbeeld geven en onze verantwoordelijkheid nemen. Als wij ons dagelijks inzetten voor bereikbaarheid in Amsterdam, dan moeten we kritisch zijn op ons reisgedrag en het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Voor het werk reizen we overal in de regio Amsterdam, we zijn veel op pad. De mobiliteitskaart maakt het reizen efficiënt en gemakkelijk.”

Alle vormen van vervoer op steenworp afstand

 “Ons kantoor ligt op loopafstand van het Centraal Station. Als ik uit het raam kijk, zie ik direct al veel vormen van mobiliteit: bus, tram, trein, fiets, scooter en taxi’s. Het aanbod is hier groot, allemaal veel prettiger en vlotter dan in de binnenstad reizen met een eigen auto.”

Nooit meer met de auto

“Laat ik even mezelf als voorbeeld geven. Ik reis zakelijk dus praktisch nooit meer met mijn eigen auto. Ik maak gebruik van het OV, de OV-fiets, verschillende deelauto’s, scooter en taxi. Ik ben echt een multimodale reiziger. Het is zelfs zo dat ik per dag bepaal hoe ik reis, regelmatig kijk ik pas kort van tevoren wat het handigst is, waar welke vervoersmiddelen beschikbaar zijn. Omdat ik inmiddels zowel zakelijk als privé met een groot aantal vervoersmiddelen van diverse aanbieders reis, kan je me gerust een ervaringsdeskundige noemen”, vertelt Menno enthousiast.

Nieuwsgierig zijn, proberen en ervaren

Het is duidelijk dat Menno zijn weg goed kan vinden in het multimodale mobiliteitslandschap, maar dat is (nog) lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Hoe je enthousiast en handig kan worden op dit vlak? Daar heeft Menno wel wat tips voor. “Wat mij betreft is het toch een kwestie van verschillende mobiliteitsvormen proberen en ervaren. Nieuwsgierig zijn. Stap eens in een deelauto, de OV-fiets of een elektrische scooter. De beschikbaarheid is tegenwoordig eenvoudig te checken in één app en het gebruik wordt steeds makkelijker. Hoe meer aanbieders er komen, hoe aantrekkelijker het wordt. Ik vind het ook leuk om nieuwe dingen te proberen. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk, gewoon zonde om daar geen gebruik van te maken.”

Mobiliteit leuk maken, dáár gaat het om

Menno: “Tegen bedrijven zou ik willen zeggen, maak mobiliteit leuk en toegankelijk voor medewerkers. Laat hen zelf kiezen hoe ze willen reizen en stimuleer het gewenste reisgedrag. Enthousiasmeer en stel vooral niet te veel regels op over wat er allemaal niet mag. Voor een gedragsverandering – want dat is anders reizen – is een positieve insteek cruciaal. Dat levert verreweg het meeste op. Daarbij hoeven bedrijven echt niet ongelimiteerd de kosten op zich te nemen, want je kan een reisbudget voor medewerkers instellen en zo houd je grip op kosten”.

Betrokkenheid

De mobiliteitskaart werkt goed en ontzorgt de organisatie. Menselijk contact is daarbij voor Menno heel belangrijk. “De samenwerking met XXImo loopt lekker, ik ken de mensen goed. Ik kom zelfs af en toe langs op kantoor in Utrecht. Natuurlijk helpen zij bij alle operationele vragen, maar we praten ook inhoudelijk over plannen, issues en ontwikkelingen in de markt. Die betrokkenheid over en weer is prettig en waardevol.”