In de voetsporen van Heineken, Van Eeghen en Sarphati

Geplaatst op: 6 juli 2017

Op weg naar de Blauwdruk voor de Derde Gouden Eeuw van Amsterdam ‘Een flinke belediging doet het altijd goed’, zegt prof. dr. Remieg Aerts. We zitten bij het Tweede Gouden College van ORAM over de Tweede Gouden Eeuw van Amsterdam en we zitten op gewijde grond: de oude brouwerij van Tweede-Gouden-Eeuwproduct Heineken.

Ondernemend Amsterdam in de Tweede Gouden Eeuw
Prof. dr. Remieg Aerts brengt ons naar 1851: Thorbecke beledigt Amsterdam door de hoofdstad maar een ‘flauw kloppend hart van Nederland’ te noemen. En dat laten de Amsterdammers niet op zich zitten. Ook de ondernemers in die stad. Juíst de ondernemers in die stad. Ze nemen hun verantwoordelijkheid.

Leren van ondernemers uit de Tweede Gouden Eeuw
Het zijn bijvoorbeeld Van Eeghen, Sarphati, Wertheim en Heineken, wie kent ze niet (al was het maar van de Amsterdamse straten die naar hen zijn vernoemd). Ze vinden dat Amsterdam moet niet alleen groeien, maar ook bloeien. Grote plannen, Amsterdam mag niet achterblijven bij de wereldsteden uit die tijd zoals Londen en Parijs. Een stad met goede culturele voorzieningen, parken en infrastructuur.

Dat fenomeen, een verantwoordelijke ondernemer met hart voor de stad, geeft Barleus in 1632 al een naam, de ‘Mercator Sapiens’. Dat deze mercator sapiens de stad geen windeieren legt, blijkt uit het resultaat: Vondelpark, Concertgebouw, Bijenkorf, Centraal Station, Rijksmuseum, allemaal komen ze uit de koker van ondernemers uit die tijd.

Wat zeggen die voorgangers over ons vandaag de dag? Wat kunnen we van hen leren om zo te zorgen dat wij (ondernemers en anderen) Amsterdam een Derde Gouden Eeuw in loodsen?

  1. Wees als ondernemer een mercator sapiens
  2. Zorg voor een netwerk van Amsterdams voelende ondernemers
  3. Zorg voor regie: een mooie stad is doordacht, is planmatig aangelegd door bestuurders en ondernemers samen
  4. Ga als stadsbestuur voor een bewoonbare en betaalbare stad.

Over de Blauwdruk voor de Derde Gouden Eeuw van Amsterdam
ORAM viert in 2017 haar 100-jarig bestaan en geeft in het kader van deze mijlpaal de stad Amsterdam een ‘Blauwdruk voor de Derde Gouden Eeuw’ cadeau. ORAM is van mening dat Amsterdam op dit moment een periode van ongekende bloei doormaakt die is te vergelijken met de voorspoed van de hoofdstad in de Eerste en Tweede Gouden Eeuw. De Blauwdruk is een plan en ontwerp waarin de visie van de ondernemers doorklinkt hoe de stad tegelijkertijd succesvol en leefbaar kan zijn.