Future of fuels

Geplaatst op: 15 oktober 2021

Donderdag werd de eerste Nederlandse bio‐LNG‐installatie in Amsterdam geopend door Koning Willem Alexander bij ORAM‐lid Renewi in Amsterdam Westpoort. De installatie levert een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van de haven. We stelden Giulietta Cohen, programmamanager Energy & Circulair bij ORAM, drie vragen hierover.

Hoe werkt het eigenlijk?
Er zijn drie bedrijven, Renewi, Nordsol en Shell, die elk hun eigen rol spelen in de productie van bio‐LNG. Renewi haalt in heel Nederland organisch afval op, zoals producten van supermarkten die over de datum zijn. Vervolgens bewerkt Renewi het afval en zet het in vergisters om in biogas. De nieuwe bio‐LNG‐installatie in Amsterdam, eigendom van Nordsol, verwerkt het biogas tot bio‐LNG. Shell verkoopt deze bio‐LNG aan haar klanten op haar LNG‐tankstations. Omdat bio‐LNG wordt gemaakt van organisch afval, stoot deze brandstof bij gebruik veel minder CO2 uit dan conventionele diesel. Renewi, Nordsol en Shell verwachten daarom dat bio‐LNG in de komende jaren een belangrijke rol gaat spelen in de verduurzaming van het zware weg‐ en watertransport.

Waarom is dit belangrijk voor de haven?
Amsterdam kan door haar ligging, omvang en kennis een internationale toppositie claimen in de energietransitie. De bedrijven in de haven hebben zowel de mogelijkheden tot productie als opslag van nieuwe brandstoffen. De energieopslagsector in combinatie met de circulaire schil, zoals Greenergy, Argent Energy, AMA en natuurlijk Renewi, vormt een uniek samenspel.

Wat zijn de volgende stappen denk je?
Omdat bio‐LNG wordt gemaakt van organisch afval, stoot deze brandstof bij gebruik veel minder CO2 uit dan conventionele diesel. Dat draagt dus bij aan de Fit for 55‐doelstellingen van de EU die streeft naar een 55% netto vermindering van uitstoot van broeikasgas in 2030 ten opzichte van het niveau van 1990.


Achtergrond Bio‐LNG
Vergeleken met diesel heeft de brandstof ook een lagere uitstoot van stikstof en zorgt de schonere verbranding ervoor dat er nauwelijks fijnstof wordt uitgestoten. Daarbij kan bio‐LNG ook worden gebruikt in bestaande LNG‐motoren en kan voor opslag en distributie gebruik worden gemaakt van een bestaande LNG‐infrastructuur.