
In onze gesprekken met landelijke en Amsterdamse politici en belangenverenigingen merken we dat het voorzichtig aan ook weer gaat over de periode na de crisis. En dan met name over de vraag: hoe krijgen we de (Amsterdamse) economie er weer boven op? Een grote uitdaging, want we zien dat de stad flink geraakt wordt, terwijl we tot een paar weken geleden nog in een hoogconjuctuur zaten. Het betekent voor iedereen een ommekeer, een herziening van prioriteiten en in sommige gevallen een nieuwe start. Hoe dan ook zal het economisch herstel topprioriteit moeten krijgen wil de stad zich kunnen herpakken. Als ORAM hebben we hier ideeën bij, maar we willen daar ook graag de kennis en inzichten van onze leden bij betrekken. Laat vooral weten als u wilt meedenken.
Met de start van de NOW-regeling zijn nu alle loketten open voor ondernemers om een beroep te doen op de steunmaatregelen van het Rijk en van de gemeente. We zien dat er fors gebruik wordt gemaakt van de NOW, de TOGS en de Tozo-regelingen. De afgelopen week hebben we ons, samen met andere ondernemersvertegenwoordigers, wederom ingespannen voor verdere uitbreiding van deze steunmaatregelen en voor het uitbreiden van de categorieën ondernemers (de zogenaamde SBI-codes). Dat is soms heel specifiek voor een enkel lid dat nog onterecht buiten de boot van regelingen valt. Dit blijft de komende weken prioriteit voor ons: zo veel mogelijk getroffen bedrijven moeten ondersteuning kunnen krijgen.
Het scherm is in deze tijden onze onmisbare makker: voor overleg, het delen van documenten, voor bijpraten. We zien ook dat allerlei webinars en livecasts leven in de brouwerij brengen en verbinden. Maar wat alle online contact niet vervangt is de ontmoeting met elkaar. Het ORAM kantoor is normaliter een bruisend epicentrum van activiteit. Een open ruimte met in- en uitlopende collega’s, leden, relaties en met allerlei soorten flexplekken. Je komt er nu achter hoe waardevol en handig zo’n thuishonk is. Want het meest waardevolle bespreek je vaak gewoon tussendoor, in korte gesprekjes, in een spontaan overlegje, in een ongeplande brainstorm en natuurlijk bij de koffieautomaat. We zien dan ook reikhalzend uit naar het moment dat we u weer kunnen ontvangen op ons kantoor met uitzicht aan de De Ruyterkade – ook al is het op anderhalve meter afstand!
Beste leden, blijf binnen met de Paas! Wij wensen u een heel goed en gezond paasweekend.
Weet ons te vinden!
Paul
Wevers
Kees Noorman
voorzitter
directeur
PS. Aanstaande donderdag 16 april organiseren wij onze eerste virtuele koffiebreak. Mis het niet en meld u hier aan!
PS2. Deze week is een handige coronacalculator gepresenteerd. U kunt ermee berekenen in hoeverre u in aanmerking komt voor overheidssteun en welke effecten die maatregelen hebben op uw financiële positie voor de komende periode.