go to top

We zijn niet de held maar de oplossing

28 september 2015

Of we ons allemaal even willen voorstellen. En daar gaat het direct helemaal fout. Alle deelnemers vertellen enthousiast over wie ze zijn, wat ze doen, wat voor bedrijf ze hebben en wat ze te bieden hebben. Ajjj. Ondanks het hoge aantal aanwezige communicatieprofessionals stelt op één na iedereen vooral zichzelf centraal. Met andere woorden: vrijwel niemand doet aan ‘storytelling’.

Foto Bij LwavGelukkig maar, want dat is precies het thema van de ORAM Lunch with a View verzorgd door communicatiebureau Van Santen Netwerk (ORAM-lid®) bij Arena Congrescentrum (ORAM-lid®). Doel bij storytelling is dat je in plaats van jezelf centraal te stellen, je de klant centraal stelt. Dat klinkt heel logisch, dat doen we allemaal. Toch? Het gaat nog al te vaak mis.

Niet de held, maar de oplossing
Het gaat om het verhaal. Het verhaal dat jij te vertellen hebt en waarin je klant de hoofdrol speelt, de held is. De held heeft een probleem en jouw product is de oplossing. Maar is dat dan niet confronterend en slecht of juist het probleem te benoemen? ‘Juist helemaal niet’, geeft storyteller en freelancer André Bisschop aan.

‘Je moet zorgen voor een helder beeld en daar hoort ook het probleem bij’. Dat helpt bij je positionering als bedrijf’, gaat André verder. ‘Het maakt dat (potentiële) klanten weten waarom ze moeten kiezen voor jouw bedrijf in plaats van voor dat van de concurrent’.

180 graden gedraaid
Het inzicht draait letterlijk je communicatieperspectief om. Een echte eyeopener deze lunch over storytelling! Bedankt André Bisschop, Van Santen Netwerk en gastheer Arena Congrescentrum.
Frijkje Bakker