go to top

Lunch with a view duikt in de boeken

26 juni 2015

‘Ik ben hier, omdat ik binnenkort 65 word en graag voor die tijd mijn bedrijf wil verkopen’, aldus een ondernemer in de zaal tijdens ORAM Lunch with a View. Het thema was dit keer ‘bedrijfswaardering’. En dat bleek pittige kost. Werner Leermakers van ORAM-lid Londen & Van Holland Advocaten vertelde dat het altijd belangrijk is om de waarde van je bedrijf te kennen, ook als je niet wilt verkopen.

Foto Bij Lunch With A ViewFit for sale
Die waarde bepaalt immers de financiële slagkracht van je bedrijf. Maar hoe stel je die waarde vast? Dat bleek een ingewikkelde vraag met verschillende antwoorden. Je kijkt bijvoorbeeld naar wat concurrenten waard zijn en projecteert dat op je eigen bedrijf. Of je gebruikt brancheparameters. Die vermenigvuldig je met je operationele winst en klaar! Je vangt zo bijvoorbeeld 4,3 keer de winst. Ja, was het maar zo simpel…

Op de achterkant van een bierviltje
Want al die ‘snelle’ methoden ten spijt blijkt een degelijke berekening nog altijd het beste. Zoals bijvoorbeeld de beproefde discounted cash flow methode. Die past niet op de achterkant van een bierviltje, maar is wel betrouwbaar. Wel zo prettig als het over de waarde van je bedrijf gaat. 
Frijkje Bakker