go to top

Portretten van leden: De Naamafdeling

20 juni 2016

Voor ORAM bedacht hij ondermeer ‘Breikers’ en ‘City Circle’. Maar hij bedacht ook ‘Stadgenoot’, de naam voor deze Amsterdamse woningcorporatie. Hans Prummel van De Naamafdeling, de vlag dekt de lading, bedenkt namen.

Hans PrummelHans Prummel is de naam achter De Naamafdeling. Een gezellige, ongecompliceerde en vooral creatieve ondernemer. Wat Hans in dit vak draaiende houdt is zijn passie voor taal en merken. ‘Van iets wat nog moet ontkiemen echt iets maken, iets achterlaten, dat vind ik hier mooi aan. ‘

Hans Prummel kwam via een stage bij naambureau Globrands in de branche terecht. Tijdens zijn leerperiode bij deze Amsterdamse creatieve ondernemers, studeerde hij in Groningen af als bedrijfskundige. In die tijd werd het hem duidelijk: hij wilde de marketingkant op. Na zeven jaar bij dit naambureau, maakte hij de overstap naar het designbureau Eden Design. Het is het bureau dat de huisstijl van de Gemeente Amsterdam met de drie Andreas kruizen ontwierp. Daar bedacht Prummel ondermeer Cition en GGZ inGeest. Na een paar jaar zette hij zijn eigen onderneming op. ‘De eerste jaren was het  vooral zaaien, nu kan ik ook oogsten’, zegt hij over de groei van zijn portefeuille. ‘Klanten trekken klanten aan.’

Naast namen voor organisaties, campagnes of producten, verzorgt De Naamafdeling ook namen voor gebieden, diensten en verzint het domeinnamen en slogans. ‘Eigenlijk kunnen we elk type naam bedenken, alleen kindernamen, hoewel dat vaak wordt gevraagd, doen we niet. Dat is zo persoonlijk, dat moeten de ouders echt zelf doen’, voegt hij toe.

Paleiskwartier
Een gebiedsnaam die De Naamafdeling net heeft bedacht is ‘Paleiskwartier’, de nieuwe naam voor het centrumgebied vanaf het Rokin tot aan de Nieuwedijk. We kregen net niet de primeur. Voordat de beste naam gekozen kan worden, horen eerst de criteria en de uitgangspunten te worden vastgesteld. In dit geval ging het om zaken als de kenmerken van het gebied, het gebouw of de plek die het meest een stempel drukt op de omgeving, het bepalen van een naam die nationaal en internationaal tot de verbeelding spreekt en die de kracht en de essentie van het gebied weergeeft. Al die criteria verwerkte hij in zijn eerste voorstellen. Binnenkort zal de door hem verzonnen naam gemeengoed zijn. ‘Het blijft toch elke keer bijzonder om ‘jouw’ naam tegen te komen in het straatbeeld’, vindt Hans.

Werkwijze
Hij beschrijft de manier waarop hij werkt: ‘Ik verken de uitgangspunten met de opdrachtgever. Dan volgt het denkwerk. Ik kom altijd terug met 20 verschillende denkrichtingen. Daaruit maak ik samen met de klant een keuze. Het is de naam voor de klant, dus die moet kijken of hij ‘past’.

Commerciële uitdagingen 
Een commerciële uitdaging voor De Naamafdeling is dat Hans Prummel veel klanten nodig heeft. Een nieuwe naam is niet zo vaak nodig. Ook verzinnen veel organisaties zelf iets. Daarnaast gaat het zelden om lange opdrachten. Als de naam er is, houdt het vaak weer even op.

ORAM
Hans Prummel is zeker niet per se voor de business lid geworden van ORAM. Het ontmoeten van leuke mensen, op leuke plekken komen en leuke events meemaken is meer de reden.  Ook daarom is hij tot het bestuur van Young ORAM toegetreden. Het contact met potentiële opdrachtgevers vindt hij alleen maar mooi meegenomen. ‘Bij ORAM zitten leuke mensen en ze doen goede dingen. Dat is voor mij reden genoeg!’

Kijk ook op: oram.nl/denaamafdeling

www.denaamafdeling.nl